· Ніколи не забувайте,що перед вами
не просто дитина,а хлопчик чи дівчинка з властивими їм особливостями
сприйняття,мислення,емоцій. Виховувати,навчати і навіть любити їх треба
по-різному. Але обов’язково – сильно.
· Ніколи не порівнюйте хлопчиків та дівчаток,не ставте одних за приклад
іншим:вони різні,навіть за біологічним віком – дівчатка звичайно старші від
своїх ровесників-хлопчиків.
· Не забувайте, що хлопчики і дівчатка по-різному бачать,чують, відчувають
дотик, по-різному сприймають простір і орієнтуються в ньому, а головне –
по-різному осмислюють усе, з чим стикаються у цьому світі. І вже, звичайно, не
так, як ми дорослі.
· Пам’ятайте: коли жінка навчає та виховує хлопчиків, їй мало знадобиться
свій дитячий досвід. Порівнювати себе у дитинстві з ними – неправильно і
морально.
Дорослі, якщо у вас проблема у
спілкуванні з дитиною, якщо ви не розумієте один одного, не поспішайте
звинувачувати в цьому її.
· Не перестарайтеся, вимагаючи від хлопчиків акуратності і старанності у виконанні вашого завдання.
· Намагайтеся, даючи завдання хлопчикам у дитячому садку, в школі, так і в
побуті, включати в них момент пошуку, що потребує кмітливості. Не треба
заздалегідь розповідати і показувати, що і як робити. Варто підштовхнути дитину
до того, щоб вона сама знайшла принцип розв’язання, нехай навіть припустившись
помилок.
· З дівчатками, якщо їм важко, треба разом, до початку роботи, розібрати
принцип виконання завдання, що і як треба зробити. Водночас їх треба поступово
вчити діяти самостійно, а не тільки за заздалегідь відомими схемами,
підштовхувати до пошуку власних варіантів розв’язку незнайомих, нетипових
задач.
· Не забувайте не тільки розповідати, а й показувати. Особливо це важливо для
хлопчиків.
· Ніколи не лайте дитину образливими словами за нездатність щось зрозуміти
або зробити, дивлячись на неї з висоти власного авторитету. Це зараз вона знає
і вміє гірше за вас. Настане час, і, принаймні, в якихось галузях, вона знатиме
і вмітиме більше від вас. А якщо тоді вона повторить ті самі слова, що їй зараз
ви?
Пам’ятайте, що ми часто не до
оцінюємо емоційну чутливість і тривожність хлопчиків.
·
Якщо вам треба насварити дівчинку, не поспішайте висловлювати своє
ставлення до неї – бурхлива емоційна реакція заважає їй зрозуміти, за що її
лають. Спочатку з’ясуйте у чому її помилка.
·
Сварячи хлопчика, викладіть коротко й точно, чим ви не задоволені, тому що
він довго не зможе утримувати емоційне напруження. Його мозок ніби відключить
слуховий канал, і дитина перестане вас слухати і чути.
· Перш ніж лаяти дитину за невміння, спробуйте з’ясувати природу труднощів.
· Знайте, що дівчатка можуть вередувати, здавалося б, без причини або без
значного приводу через утому. Хлопчики в цьому випадку виснажуються
інтелектуально. Дорікати їм за це не тільки марно, а й аморально.
· Майте на увазі, що дорослий, який лає дитину за те, що вона чогось не знає
або не вміє, подібний до лікаря, який лає людину за те що вона, захворіла.
· Постарайтеся, щоб головним для вас стало навіть не стільки навчити чогось,
скільки зробити так, щоб дитина захотіла навчитися, не втратила інтересу до
навчання, відчула смак до пізнання нового, невідомого не зрозумілого.
Пам’ятайте, що для дитини чогось
не вміти, щось не знати – це нормальний стан речей. На те вона й дитина. Цим не
можна дорікати. Соромно самовдоволено демонструвати перед дитиною свою перевагу
в знаннях.
· Дитина не повинна панічно боятися помилитися. Неможливо навчитися чогось,
не помиляючись. Намагайтеся не виробити в неї страху перед помилкою. Почуття
страху – поганий порадник. Воно придушує ініціативу, бажання вчитися, та й
просто радість життя і пізнання.
· Ви не ідеал, а значить, не зразок наслідування в усьому і завжди. Тому не
змушуйте дитину бути схожою на вас.
· Визнайте за дитиною право на індивідуальність, право бути іншою.
· Для успішного навчання ми маємо перетворити свої вимоги на бажання дитини.
· Запам’ятайте: маленькі діти не бувають ледачими. «Лінощі» дитини – сигнал
не благополуччя у вашій педагогічній діяльності, в обраній вами методиці роботи
з нею.
· Для грамотного розвитку потрібно, щоб дитина вчилася по-різному осмислювати
навчальний матеріал (логічно, образно, інтуїтивно).
|