Правило 1: заспокойтеся.
Сконцентруйте свою увагу на диханні: один… два… десять… відчуйте спокій,
рівновагу. Згадайте про свої колишні «успіхи». «постійте в черевиках» своєї
рідненької дитини. А ось тепер можна починати розмову, а може… тільки послухати
дитину, співчуваючи її бідам, а може… допомогти розібратися у складній теоремі,
а може… Пам’ятайте, що спілкуватися в люті, роздратуванні – все одно, що
включити в автомобілі «газ» і натиснути гальма.
Правило 2:
не поспішайте. Старий, педагогічний одвічний гріх. Ми очікуємо від дитини
всього і негайно. Ми вимагаємо негайних успіхів, іноді не отримуємо їх, але при
цьому не уявляємо, як нашкодили. Нам потрібно, щоб дитина вчилася сьогодні
добре, ми примушуємо її – вона вчиться, але стає зубрилкою і ненавидить учіння,
школу, а може й… вас.
Правило 3:
безумовна любов. Ви любите свою дитину не зважаючи на її успіхи в школі. Вона
відчуває вашу любов, і це допомагає їй бути впевненою у собі і долати невдачі.
А як же ставитися до невдач?... Вона вас засмучує і… все.
Правило 4:
не бийте лежачого. Двійка, а для когось і четвірка – достатнє покарання, тому й
не доцільно карати за одні й ті ж самі помилки. Дитина очікує від батьків не
докорів, а спокійної допомоги.
Правило 5:
щоб позбавити дитину недоліків, намагайтеся вибирати один – той, якого ви
хочете позбутися найбільше, і говоріть тільки про нього.
Правило 6:
вибирайте найголовніше, порадьтеся з дитиною, почніть з ліквідації
найзначущіших для самої дитини шкільних труднощів. Але якщо вас обох турбує,
наприклад, швидкість читання, не вимагайте одночасно й виразності, й переказу.
Правило 7: головне: хваліть –
виконавця, критикуйте – виконання. Людина схильна сприймати будь-яку оцінку
глобально, вважати, що оцінюють всю її особистість. У ваших силах допомогти
відокремити оцінку її особистості від оцінки її роботи.
Правило 8: -
найважче: оцінка має порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її особистими
вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та не успіхами
сусіднього Івана.
Правило 9:
не скупіться на похвалу, будуючи стосунки зі своєю дитиною, не орієнтуйтеся
тільки на шкільні оцінки. Нема такого двієчника, котрого нема за що похвалити.
Правило 10: означає в морі помилок острівок успіху, на
якому зможе триматися, вкорінюватися дитяча віра в себе та в успіх навчальних
старань. Оцінювати дитячу працю потрібно індивідуально, тактовно. Саме за такої
умови в дитини не виникне ні ілюзії повного успіху, ні відчуття цілковитої
невдачі.
Правило11:
ставте перед дитиною найбільш конкретні та реальні завдання, й вона спробує їх
виконати. Не спокушайте дитину метою, якої не можливо досягти.
Правило 12: не рвіть останньої нитки. Досить часто дорослі вимагають: щоб зайнятися
улюбленою справою, дитина повинна виправити свою успішність у навчанні. В ряді
випадків така заборона має стимульний характер і справді спонукає дитину до
навчання. Але найчастіше так буває, коли справи з навчанням не дуже запущені і
до нього ще не втрачено інтересу. Якщо ж його вже нема, а в дитини є хобі,
галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко підтримувати, бо
це та ниточка, за яку можна витягнути дитину до активного життя в навчанні.
Для того щоб правила були
ефективними, необхідно їх об’єднати: дитина має бути не об’єктом, а
співучасником своєї оцінки. Її слід самостійно навчити оцінювати свої
досягнення. Вміння себе оцінювати є необхідним
компонентом уміння вчитися – головного засобу подолання труднощів у
навчанні.
|